Case Three: Danmarkspræmiere i Bio

Bostedet Vendelbo ville gerne vise at det er trygt, godt og udviklende af være på deres bosted. De ville fortælle deres historie, som i den grad var modsat den opfattelse danskerne havde om bosteder.
Men hvor og hvordan gør man det?

Bostedet Vendelbo ville gerne vise deres bosted frem for potentielle beboere, pårørende og kommunens sagsbehandlere, og ramme så mange som muligt i første hug. TV kom hurtigt på tale, men da en evt. tv-reklame ville blive vist over en kort periode (3 uger), var de bange for at det ikke var lang tid nok, til at gøre en forskel.
Udfra ønsket om at ramme mange interessenter, var der behov for at folk "hørte efter", var nærværende og havde hjertet med ... og så var der kun en mulighed for eksekvering: Nemlig i biografen!

Første bioreklame for et bosted i Danmark!
Godt tænkt, men er det nogensinde sket før, at et bosted har reklameret i en biograf i Danmark?
Nej, men én skal jo være den første.

Udfordringen
At reklamere for et bosted der behandler og hjælper de borgere - unge som voksne - der har en diagnose, har psykiske problemer og/eller lider i dagligdagen, er en udfordring. For hvem fortæller selv at de lider, at de har behov for hjælp etc. ... og hvad med deres pårørende, fortæller de til Gud og hver mand, at de kender én der lider eller måske at deres barn gør det?
Nej, det er lidt svært! Forståeligt nok ...
Derfor skulle vi lave en reklame, der udover at få folk i biografen til at stoppe op, være stille, lytte og se, også skulle fortælle at der er et sted, hvor dem der lider kan få hjælp, og at man kan se hvor, uden at dem man var i bio med, lagde mærke til det.

"Kære familiemedlem"
Vi fandt ind til essensen: "Kære familiemedlem", hvor vi henvendte os til et tilfældigt familiemedlem, der enten havde en søster, et barn, en onkel, en svoger etc. der havde brug for hjælp, eller én af deres venners/bekendtes familiemedlem. Ydmygt fortalte vi, at vi vidste at vi måske ikke var kendte endnu, men at vi fandtes, hvis de havde brug for hjælp.
I en biograf, som et hvilket som helst andet sted, hvor et medie skal fange din interesse, ja, så lavede vi spottet med udgangspunkt i, at du sidder i en biograf og du - når du ser spottet - er blevet tæppebombet med alle mulige budskaber fra bank, tøjfirmaer etc., der alle viser den samme reklame, som de gør i magasiner, webannoncer etc., blot at denne vises med høj musik.

Eksekveringen
Biospottet blev vist i tre biografer i hhv. Hjørring, Frederikshavn og Aalborg, hvor vi alle tre steder fik lov til at stille foldere på caféborde i foyeen, hvilket gav en fantastisk tværmedial synergi ... og i spot-speaket henviste vi også til folderen.

Timing
Hvornår skal man rykke biospots ind? Simpelt! Det tidspunkt hvor folk går mest i biografen og de bedste film vises. Folk går mest i biografen i vinterhalvåret og de bedste filmpræmierer er i perioden fra efterårsferien til anden juledag.
Vi valgte perioden fra den 1. december til den 28. februar, hvor spottet blev vist godt 2.500 gange og blev set af ca. 88.000 personer.

Resultatet
Bostedet øgede deres kendskabsgrad og fik endda to nye beboere ud af indsatsen. Økonomisk var det en gevinst og tilfredsheden var naturligvis stor.

Fakta


24 sekunders biospot, der blev vist godt 2.500 gange og set af ca. 88.000 personer i tre biografer (Hjørring, Frederikshavn og Aalborg).

Info


Bostedet Vendelbo lavede vi også website til, og krydrede denne med diverse film om selve bostedet. Det er meget nemmere at få tillid og tryghed, når man ser mulighederne, kommentarerne, personalet etc. på film.
 

Mere info? Kontakt:
THOMAS HJORTSHØJ
Mobil: +45 22 642 643
Email: thomas@99234567.dk